Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pinus mugo 2009 -yamadori - Tři hadi

Každý výlet za yamadori se těším na zážitky a už mnohokrát jsem si vysnil dokonalý strom, který snad jednou objevím. Dokonalý, aspoň pro mne, linoucí se po skále, ne takový, který najdu na kraji stezky. Takový, pro který bude třeba něco udělat, který se ukáže v plné kráse a přesto nebude snadné jej získat. Takový, který si musím zasloužit.  Tento sen se mi letos na jaře splnil a strom jsem pojmenoval  " Tři hadi ". 

Celý příběh zde:www.bonsaivigi.cz/clanky/yamadori/pinus-mugo-2009--yamadori---tri-hadi.html

V září 2010 jsem očistil stávající pahýly, proměnil je na jiny a ošetřil.

V prosinci 2010 jsem se pustil do tvorby skořápky se symbolikou "Tří hadů"

Březen 2011 je pro tuto Borovici symbolem mnoha silných, rostoucích pupenů. Pupeny  na koncích větví bude nutné vyjednotit, jakmile se začnou více dělit před narašením.

Na jaře 17.dubnaa jsem strom přesadil do misky od Erika Križovenského. S kompozicí jsem velmi spokojen a po prvním tvarování se kompozice ještě dle mého výrazně zlepší.

17.července 2011 jsem se věnoval stromu trochu detailněji. Některé výhony začaly výrazně dominovat v korunách stromu a spousta pupenů na starém dřevě bylo bez světla. . Bylo nutno jak protrhat jehlice, tím prosvětlit jednotlivé větve a konečně upravit jejich pozici. Vzhledem k agresivitě stromu jsem několik silnějších výhonů odstranil a zbytek obrostu jen učesal na správné místo. 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Žasnu

(Petite, 11. 2. 2016 1:08)

DOKONALÉ

Co dodat...

(Pavel L., 25. 6. 2012 11:08)

Snad jen toto,z fotek se souhra (stromku a misky) snad může zdát nějaká? Osobně jsem tohoto krasavce obdivoval na Soláni.Jak Erik tak Pavel super práce,pohled na celkovou sestavu,stromek + miska,Co dodat.....Snad budu někdy majitelem takovéhoto krasavce.
Čauky z jihu.

Harmonie

(Jarek Servus, 3. 5. 2011 17:36)

Dlouho jsem přemýšlel , než jsem začal psát svůj komentář, ale nemohu souhlasit s Rudou ani s Hynkem. Je pravda, že oba objekty (strom i miska) jsou jedinečné. Přesto ve mě nevzbuzují pocit, jako kdybz si konkurovaly, ale naopak. Energie stromu, pohyb kmenů je charakterem a tvarem misky podle mě spíš umocněn a neruší se navzájem. Opakuji znova, dva krásné objekty vytvořily jeden celek.
Tenhle strom ale určitě vzbudí ještě dost diskusí a já osobně se těším na to, až ho budu moci shlédnout naživo.

Proč se mi to nelíbí.

(hynek hynek, 1. 5. 2011 5:54)

Mám z toho podobný pocit,jako když jedna z našich dvou koček-ta dominantní dokazuje druhé kdo je tady pán.Dá jí tlapku na hlavu a tlačí.
Je tam pocit tlaku.
Hezký den přeje HH.

písať...či nepísať...???

(R.Fraštia, 17. 4. 2011 22:27)

Pavel, nie je to rozhodujúce a navyše "po funuse", ale žiaľ akosi mi unikol Erikov obrázok, takže som nereagoval hneď. Opíšem Ti iba môj pocit, neber to ako kritiku Tvojej práce, ktorú každopádne obdivujem.
Celok - strom s miskou - v tomto prípade nevyvoláva vo mne pocit harmónie, ale súboja vyvolaného spojením dvoch osobitých, tvarovo atraktívnych a jedinečných objektov. Sú veľmi konkurenčné, čím dojem z celku rozbíjajú na samostatné vnímanie až štúdium buď misky, alebo stromu. Viem, že zelenú hmotu ešte "učešeš", čím vnesieš do kompozície pohľadový kľud, ale obávam sa, či to bude stačiť...
...viem dobre, ako dokáže fotografia niekedy klamať, preto ma teší, že sa zanedlho stretneme , uvidím to naživo a budem potom skutočnosťou donútený svoj názor opraviť. Teším sa. Rudo

Miska

(Jarek Servus, 21. 3. 2011 11:57)

Musím souhlasit s tím, že se jedná o skvělý návrh, který zvýrazní charakter a jedinečnost stromu

Bagio

(Robert Čermák, 24. 2. 2011 22:08)

Souhlasím s drakama Jareka Servuse, i když hadi jsou také draci :o). V každém případě blahopřeji k výjmečnému úlovku a snad ještě lepšímu zážitku. Bagio

re:miska

(Pavels, 18. 12. 2010 9:10)

Děkuji všem za zajímavé příspěvky o misce. Vznikla spíš z chuti si to vyzkoušet. Na virtuálu je bohužel větší v poměru se stromem, ve skutečnosti je tomu jinak. Ale myslím , že reakce byly spíše ke stylu a tématu a s tím celkem souhlasím. Možná po výpalu , kdy bude miska tmavá bude působit trochu jinak. Ale stejně do budoucna hledám i jiné varianty. Ještě k re: p. Hynek - těší mě, že se vám strom líbí, souhlasím že se nemusí miska líbit, jen bych chtě vědět proč, vím že to už snad asi zavání kýčem, možná tvar, moc načančané. Jen to, třeba mě to posune dál při hledání toho pravého. Máte pravdu , je i na zahraničním fóru, kde je ale také kritizovaná a stejně tak jsem dostal od pár pěstitelů podrobnější kritiku "Proč se nelíbí" i v PM a je to dost podobné např. příspěvku od Rudy Frašti. Nemyslím, že se na onom fóru pouze chválí, pokud mají lidé zkušenosti, jiný názor a pohled, napíšou to.

Taky budu protivný.

(hynek hynek, 18. 12. 2010 3:34)

Láska je slepá.Vždycky jsem obdivoval vaši práci,ale tuhle misku vidět nemusím.
Příspěvek byl i na zahraničním fóru,kde se jen chválí a chválí.
S úctou HH.

Skořepina

(Jarek Servus, 13. 12. 2010 17:09)

Musím bohužel souhrasit s R.Fraštiou, tahle skořepina mi ke stromu nesedí. Připadá mi těžká a potlačuje potenciál stromu. Víc by se mi líbilo něco lehčího, aby se umocnil pohyb kmenů vpravo. Možná by stačilo snížit pravý okraj bez hadů, v tom by se mi líbíl více poslední virtuál s posunem prostředního kmene do středu kompozice. Teď si připadám jako typický kritik, píšu, jak bych to udělal, kdybych to uměl. U Suzukiho jsem viděl skořepinu s výrazně zvednutým levým okrajem přetaženám doprava spíše připomínala otevřenou hadí hlavu a v ní trojkmen. Něco takového by možná stálo za virtuál. Tvoji hadi ale mají větší potenciál než Suzukiho strom.

polemika ?

(R.Fraštia, 13. 12. 2010 10:17)

súhlasím s JS(krasni hadi) - fotka výrazne potláča potenciál tohto stromu...
... ak by si dal hlasovať o vyrobenej škrupine, tak prepáč Pavel, ale bol by som skôr proti ako za.
Prečo?
Skôr ma to ťahá k vyjadreniu väčšej dramatičnosti, naturálnosti a hmotovej atraktívnosti, lebo tieto atribúty nesie aj strom.
"Meno" výstižne vyjadruje strom a nemusí byť podľa mňa zopakované aj na miske. Viem si predstaviť hadiu hlavu zladenú s hmotu škrupiy a to, že kmeň je jeho telom, by som nechal "objavovať" pozorovateľovi...
Viem veľmi dobre, ako ľahko sa mudruje...ale... chrobák v hlave nemusí vždy iba strašiť...
Ahoj Pavel a vydrž.

škrupina

(Martin Kemka, 13. 12. 2010 8:54)

No Pavle, veľmi vydarený kúsok, strom aj škrupina, ale malý postreh z praxe - hadi sú super, ale určite by som ich nenechal trčať mimo obrysu škrupiny - časom pri malej nepozornosti sa odlomia a ostane ti pekný strom, pekná škrupina, ale každý uvidí že je poškodená. Daj ich dole a prerob ich len na škrupinu, alebo ich sprav tak že to budú nohy škrupiny. Čau.

Tak opět unikát

(Honza-Nove JIRNY, 17. 9. 2010 17:25)

Pavliku nádhera,nemám co říct už se teším na konečnou podobu.Máš už představu konečné fáze stromu ?

Výrazný posun

(Jarek Servus, 17. 9. 2010 8:31)

Vyčištění a tvorba jinů výrazně posunulo vývoj vpřed. Jsem zvědavý na další tvarování a hlavně na to, jak budeš pokračovat s prostředním a levým kmenem.

Krásní hadi (možná draci)

(Jarek Servus, 26. 12. 2009 16:00)

Viděl jsem je naživo a fotky strašně moc ubírají na kráse. Už teď je co upřímně závidět. Kvůli pohybu kmenů a charakteru bych jej spíš nazval trojhlavý drak nebo tři draci, tak jsou živí.
Jarek

...

(Tom Benda, 11. 10. 2009 10:44)

To je fakt nádhera. Mám rád tyhle vícekmenný, "rozplizlý", "kompoziční" stromy. Samozřejmě že ty další kvality starého yamadori z drsného prostředí vidím :-)

Pavle,

(Dan Pánek, 16. 7. 2009 10:47)

mnoho úspěchů, s touhle Kráskou...

pekne

(roman, 10. 7. 2009 21:50)

gratulujem k splneniu vytuzeneho sna